Културен туризъм през уикенда: Манастирът „Св. Св. Кирик и Юлита“
Теодор Караколев
Сгушен в родопската гора, манастирът "Св. Св. Кирик и Юлита" е едно от най-приятните за посещение места край Пловдив. На по-малко от половин час с автомобил, той не е от най-известните, но е сред най-живописните манастири в околията.
Смята се, че манастирът е основан още през Средновековието. В по-ново време той споделя съдбата на много други български християнски постройки и става жертва на кърджалиите от началото на 19 век. През 1810 година е опожарен от престъпните банди.
В следващите години манастирът е отново възстановен. Тъй като манастирът е под покровителството на "Св. Св. Кирик и Юлита", а манастирската църква – на "Света Параскева", то се предполага, че преди години всъщност е имало два близкостоящи манастира, които са носили имената на отделните светци. Именно през Възраждането и след опожаряването от кърджалиите е станало и обединението.
Манастирската църква е построена през 1850 година. Много красива и живописна както отвън, така и отвътре. Отвън храмът има голям многостенен купол. Отвътре тя е богато изографисана, макар и не всички стенописи да са в добро състояние. Изглежда тя е живописвана на няколко етапа, като основен майстор е зографът Алекси Атанасов, за когото няма много запазени биографични данни. Запазени са интересни сцени от житията на Св. Кирик и Св. Юлита, на пророк Илия, както и голяма и богато изрисувана сцена на Разпятието.
Още преди 100 години много миряни, пристигащи от всички български земи, са изписвали имената си, издрасквайки ги по стените. Преди години това е било практика и не се е смятало за нередно. В по-късно време започват и природните процеси – влагата започва да разрушава стенописите и днес на много места те са в лошо състояние.
Целия текст в КАПАНА.БГ
Никой честен читав християнин няма да им стъпне в проклетите КРАДЕНИ имоти да им пълни тлъстите кореми на черните мафиоти. Обитателките там криещи рога и опашки и копита под „одежди“ са …ВЕЩИЦИ, посветили се на сатанинското тяхно лъжепреосвещенство МУТРОполита, изчадие на потомствената КОМУНИСТИЧЕСКА НОМЕНКЛАТУРА =БКП=
Елейната МАЗНЯ се опитва да заблуди населението, че всечко е наред = „манастир“ като манастирите. Не е, питай преди да пишкаш, какиното, свинарник е било там, лудница/затвор на свлачището, което погълна повече усилия отколкото самите сгради (насочваха те към Познавачи, Специалисти в danbg.com/wp/?page_id=378 – иди, питай, bularch.eu/bg/post/diskusiya-pametnitsi-i-pamet). ИЛИ МУТРОполитът ТИ ПЛАЩА ДА ЛЪЖЕШ / МАЖЕШ? А Геената Огнена след ВИДОВДЕН?
Което „Арх“ не споменава е най:важното = че без стотинка църковно участие нито държавна помощ тези палати са изградени ИЗЦЯЛО СЪС СРЕДСТВА ОТ ДЖОБА НА СЪЮЗА НА АРХИТЕКТИТЕ В БЪЛГАРИЯ =САБ. Десетилетия наред САБ удържаше половината =1/2, =50% от всеки хонорар и така можа да вдигне този комплекс САН КИРИКО за Световното Биенале и МАА Междунар. Акад. по Архитектура. Точната дума не е „апетити“ а е КРАЖБА от КЛЕПТОкрата МУТРО.ПОЛИТ.ик
Само църквата е автентична. Манастирът всъщност е изграден наново като културен център от Съюза на архитектите след споразумение с тогавашното ръководство на БПЦ по проект на автора на кино Космос арх. Шинков. Преди години дядо Николай в пълно съответствие с появилите се апетити за имоти в Църквата поведе борба за завладяване на комплекса и също в съответствие с политическите тенденции съдът му го даде.